Diagnoza ADHD – Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi
Opis zaburzenia:
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) to zaburzenie neurorozwojowe, które objawia się trudnościami w obszarze koncentracji uwagi, impulsywności oraz nadruchliwości. Objawy te występują w różnych środowiskach – w domu, w szkole, w sytuacjach społecznych – i znacząco wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka.
Wskazania do diagnozy ADHD:
nadmierna ruchliwość, trudności z pozostaniem w jednym miejscu,
przeszkadzanie w czasie zajęć, trudność w przestrzeganiu zasad,
trudności w nauce oraz zachowaniu w szkole,
niecierpliwość, trudność w oczekiwaniu na swoją kolej,
łatwe rozpraszanie się przez bodźce z otoczenia,
roztargnienie, brak organizacji działań,
impulsywność, wybuchy złości lub agresji,
podejmowanie działań bez refleksji nad ich konsekwencjami.
Etapy procesu diagnostycznego:
Wywiad wstępny z rodzicami/opiekunami – zebranie informacji o rozwoju, zachowaniu i funkcjonowaniu dziecka.
Bezpośrednie badanie dziecka – obserwacja oraz ocena funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego.
Wykonanie testu Conners 3 – wystandaryzowane narzędzie wspomagające ocenę objawów ADHD.
Omówienie wyników – przedstawienie obserwacji, wyników testów oraz ewentualnych zaleceń dotyczących dalszego postępowania diagnostycznego lub terapeutycznego.
Informacje dodatkowe:
Diagnoza ADHD może być punktem wyjścia do opracowania indywidualnego planu wsparcia terapeutycznego, a także podstawą do udzielenia wskazówek wychowawczych rodzicom i nauczycielom.
ADHD może utrzymywać się również w wieku dorosłym – w razie potrzeby możliwe jest także kierowanie na dalsze konsultacje lub badania neurologiczne.